Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 6 ] 
  Verze pro tisk
  

Vše o DPF (Filtr pevných částic) Focus II a C-MAX
Autor Zpráva
Karma príspevku: 6
sdílet
PříspěvekNapsal: neděle 14. únor 2010, 11:18 
Ford-club devoted
Ford-club devoted
Člen klubu
Uživatelský avatar
Offline
menej ako 8 hodín

Příspěvky: 11179
Bydliště: čáslavsko
Karma: 886
Vše o DPF

Legislativa stále více nutí výrobce automobilů k ochraně životního prostředí. I tento systém vznikl proto, aby bylo možno dodržet přísnější exhalační předpisy. Využití tohoto filtru je, že se v něm dokáží zachycovat saze která vznětové motory produkují a tak se nedostávají do ovzduší. Zde je tabulka emisních limitů, která jasně ukazuje jak se zpřísňují hodnoty vypouštěných exhalátů.

Příloha:

Emisní limity.jpg [ 31.94 KiB | Zobrazeno 5085 krát ]


Saze nás provázejí všude
Při optimálním průběhu spalování vzniká ve vznětovém motoru především voda a oxid uhličitý. Kromě toho emise obsahují malá množství oxidu uhelnatého, nespálených uhlovodíků, oxidů dusíku, oxidu siřičitého a dále již uvedené částice sazí. Pro porovnání: při spalování v zážehových motorech vzniká 20 až 200x méně těchto částic než ve vznětových motorech.
Za určitých provozních podmínek (např. studený start, zatížení nebo zrychlení) shoří největší množství paliva difúzním plamenem, přičemž nevyhnutelně vznikne lokální nedostatek kyslíku ve spalovacím prostoru. Výsledkem je jen částečné spálení paliva, a tedy vzniká větší množství částic sazí. Tyto makroskopicky malé částice sazí jsou tvořeny drobnými granulemi o průměru pouhých 50 nm (0,00005 mm). Na těchto granulích se usazují uhlovodíky, které pocházejí z paliva a plastického maziva, jakož i voda a sírany, a tedy částice se výrazně zvětší a změní tvar.
Člověk není schopen zachytit částice menší než 0, 25 mm v nose ani v průduškách (pro srovnání: lidský vlas má tloušťku cca 0. 07 mm). Tyto částice proniknou dýchacími cestami až hluboko do plic a představují zdravotní riziko především pro děti a osoby s oslabeným imunitním systémem. Částice sazí jsou v podezření, že vyvolávají alergie a dokonce rakovinu. To platí především o nejmenších částicích o velikosti 100 až 10000 nm.
Opět pro srovnání: moderní motory se vstřikováním common rail bez filtru vyprodukují při ujetí 80 000 km v průměru cca 3 kg sazí. Pokud je týž motor vybaven filtrem, na stejné vzdálenosti vypustí méně než 100 g!

Příloha:
Poznámka: Dva kapesníky přiložené na stejnou dobu k výfuku - výsledek je zřejmý. Vlevo vůz bez filtru, vpravo s filtrem.
Dva kapesníky přiložené na stejnou dobu k výfuku - výsledek je zřejmý. Vlevo vůz bez filtru, vpravo s filtrem.
Test.jpg [ 72.59 KiB | Zobrazeno 5018 krát ]


Filtr pevných částic
Systém filtru DPF, který používá automobilka Ford byl vyvinut konsorciem PSA (Citroen - Peugeot). Konstrukce a funkce systému jsou u obou vznětových motorů modelu Ford Focus C-MAX podobné. Motor 1,6 l Variant (DV) se liší pouze tím, že katalyzátor a DPF filtr jsou umístěny v jednom tělese, zatímco u 2.0 l motoru (DW) jsou oddělené.
Filtr pevných částic má voštinovou strukturu, tvořenou mnoha kanálky čtvercového průřezu, které jsou střídavě uzavřeny. Výfukové plyny a částice sazí procházejí porézními přepážkami z karbidu křemíku mezi kanály. Škodlivé plynné látky, jako např. oxid uhelnatý nebo uhlovodíky procházejí snadno filtrem, zatímco pevné látky např. částice sazí jakou podstatně větší a tedy jsou zachyceny. Čím víc částic je zadrženo, tím mají přepážky vyšší účinnosti.

Příloha:

Voštinová konstrukce filtru.jpg [ 68.51 KiB | Zobrazeno 5044 krát ]


Tlakové poměry před a za filtrem jsou monitorovány a pokud pokles tlaku za filtrem je vyšší než nastavený v řídícím systému, spustí se tzv. regenerace.

Regenerace
Částice sazí se usazují ve filtru, který musí být v pravidelných intervalech "regenerován", tzn. částice sazí jsou spáleny zvýšením teploty výfukových plynů. Částice se spalují až při teplotě vyšší než 600°C, avšak taková teplota není dosahována ve výfukovém systému moderních vznětových motorů. Speciální aditiva v palivu a určité úpravy motoru však umožňují snížit reakční teplotu potřebnou pro oxidaci částic na cca 500°C.
Regenerace je vyvolána automaticky v závislosti na množství usazených pevných částic po ujetí 300 až 1000 km. Okamžik zahájení regenerace závisí především na profilu uživatele, který je stanoven na základě různých parametrů řídícím modulem pohonné jednotky, a dále na tlakovém rozdílu, který je vypočítán na základě měření tlaků výfukových plynů v trubkách trvale umístěných před filtrem a za ním a na základě porovnání těchto tlaků. Snímač tlakového rozdílu vysílá údaje do řídícího modulu hnací jednotky, která vypočítá množství pevných částic na základě uživatelského profilu. Jestliže je překročen nastavený limit a pokud to umožní provozní podmínky, řídící jednotka vyvolá následující změny provozního režimu, které způsobí zvýšení teploty ve výfukovém systému, a tedy regeneraci filtru:
  • ventil EGR je zavřený
  • turbodmychadlo zvýší zatížení motoru.

Systém řízení motoru provede selektivně následující doplňující opatření v závislosti na otáčkách a točivém momentu:
  • předvstřik
  • hlavní vstřik s prodlevou
  • dostřik
  • druhý dostřik
  • elektrické spotřebiče jsou zapnuty
  • obtok chladiče plnícího vzduchu je otevřen
  • klapka sacího prostředí je zavřena

Příloha:

Schema systému.jpg [ 39.44 KiB | Zobrazeno 5206 krát ]


Přísada EOLYS 176
Za jízdy je průběžně přiváděno určité množství přísady EOLYS 176 vstřikovacími ventily do spalovacího procesu. EOLYS 176 je kapalina na bázi ceru. Částice oxidu ceru vytvoří vazbu s částicemi sazí ve spalovacím prostoru a jsou zachyceny ve filtru. Při regeneraci přispívá cer spolu s větším povrchem částic k rychlejšímu spalování při nižších teplotách. Produktem oxidace je nejjemnější popel, který se usazuje v tělese filtru pevných částic.
Přísada je uložena ve zvláštním zásobníku o obsahu 1,8 l umístěném na příčném nosníku za palivovou nádrží. Přísada je přidána do motorové nafty po každém natankování, jakmile je nastartován motor a vozidlo dosáhne rychlosti 40km/h anebo po čtyřech minutách v případě, že není dosaženo této rychlosti. Údaje o množství paliva, které bylo natankováno, vyšle spínač klapky palivové nádrže a dále jsou zjištěny na základě porovnání stavu "předtím" a "potom", které provede sdružený přístroj. Vlastní dávkování provádí samotné řídící zařízení, které se nachází pod pravým zadním sedadlem. Čerpadlo umístěné v zásobníku s přísadou dopraví vypočtené množství přísady do palivové nádrže.

Příloha:
Poznámka: Těleso filtru s trubkami pro měření tlakového rozdílu a připojením ke snímači teploty výfukových plynů
Těleso filtru s trubkami pro měření tlakového rozdílu a připojením ke snímači teploty výfukových plynů Filtr DPF.jpg [ 56.08 KiB | Zobrazeno 9042 krát ]


Příloha:
Zásobník na přísadu.jpg [ 54.52 KiB | Zobrazeno 9039 krát ]


Příloha:
Čerpadlo v zásobníku na přísadu.jpg [ 58.97 KiB | Zobrazeno 9034 krát ]


Příloha:

Schema funkce.jpg [ 43.92 KiB | Zobrazeno 5092 krát ]


Údržba
Kromě vizuální kontroly zařízení v rámci prohlídky je nutno po každých třech letech (nebo 60 000 kmú doplnit do zásobníku přísadu EOLYS 176 (1,8 l).
Důležité upozornění: Po doplnění je nutné nastavit řídící zařízení do výchozího stavu buď systémem WDS, nebo ručně spínačem klapky palivové nádrže. V rámci doplňkové údržby je třeba filtr pevných částic vyměnit každých 120 000 km. U vozidel bez palubního počítače se rozsvítí výstražná kontrolka "Systémy motoru", která upozorní na příliš malé množství přísady a světelná kontrolka MIL systému řízení motoru na sdruženém přístroji signalizuje prázdný zásobník na přísadu.

Příloha:
Poznámka: Výstražní kontrolka MIL systému řízení motoru signalizuje nesprávnou funkci DPF
Výstražní kontrolka MIL systému řízení motoru signalizuje nesprávnou funkci DPF Kontrolka MIL.jpg [ 17.27 KiB | Zobrazeno 9042 krát ]


U vozidel s palubním počítačem se objeví odpovídající textové hlášení.

Výhled do budoucnosti
Společnost Ford hodlá v budoucnu vybavit filtrem pevných částici další modely se vznětovými motory, pokud to bude vhodné. Příští generace filtrů nebude vyžadovat žádnou údržbu, protože filtr bude tvořen kanály o větším průměru a budou používány účinnější a hospodárnější přísady!

Závěr
Norma Euro 4 stále není tak přísná, aby ji moderní naftové motory nedokázaly splnit bez filtru. Proto mnohé automobilky budou nabízet filtr pouze jako výbavu příplatkovou, nikoliv jako standardní. Pokud budete chtít více chránit ovzduší, připlatíte si cca 400 eur. Např. BMW dodává filtry do všech nafťáků pětkové řady, do trojkové už ale nikoliv; i bez filtru totiž trojka splní Euro 4. Zkrátka i další roky se budou prodávat automobily, kterým půjdou saze z výfuku; jen už ne v takové míře. Bohužel filtry DPF mohou způsobovat i nemalé technické problémy, např. nafta v oleji (snad od roku 2007 odstraněno novým softwarem) nebo se volí "demontáž filtru" zde.

_________________
Obrázek
Obrázek
FOCUS - Red Pepper GALERIE
KA - Deep Rosso GALERIE


Typ auta: Ford Focus | Typ motoru: benzínový | Výkon motoru v kW: 74 | Rok výroby: 1999 |
Nahoru
Dolů
 Profil  
 

Re: Vše o DPF (Filtr pevných částic) Focus II a C-MAX
sdílet
PříspěvekNapsal: čtvrtek 11. březen 2010, 15:36 
fiesta cup driver
fiesta cup driver
Uživatelský avatar
Offline
viac ako 2 týždne

Příspěvky: 158
Bydliště: Nitriansky kraj, SR
Karma: 13
Hmmm - nemalo byť toto vo vlákne: "Naftové od 2004"?
Ale naozaj dobrý nápad pre čo najstručnejšie informovanie tých - pre koho je to niečo nové.
Chválim. :palecnahoru: :roll: ;)
Dobré je tiež prečítať si nasledovné:
http://www.fapoff.cz/priroda_a_fap

PS: Ceny pre rok 2010 sú výrazne lepšie...teraz mi je to ľúto - že som platil viac. :cry:
Ale čo už... :idea: :shock: 8-) :roll:

_________________
Ford Focus Turnier Titanium, 1.6TDCi 109k., okt.2005, silver
Predtým: Renault Mégane II sedan, 1.5dCi 80k, r.v.2004
Predtým: Renault Clio II, 1.5dCi 62k, r.v.2001


Typ auta: Ford Focus | Typ motoru: naftový | Výkon motoru v kW: 80 |
Nahoru
Dolů
 Profil  
 

Re: Vše o DPF (Filtr pevných částic) Focus II a C-MAX
sdílet
PříspěvekNapsal: čtvrtek 10. červen 2010, 14:59 
čumil
čumil
Uživatelský avatar
Offline
viac ako 2 týždne

Příspěvky: 2
Karma: 0
Ahoj.

Jak si spokojený s odstraněním filtru pevných částic?
Jak se to projevilo na chodu a spotřebě?

Díky za informaci.

Tomáš.


BobTDCi píše:
Hmmm - nemalo byť toto vo vlákne: "Naftové od 2004"?
Ale naozaj dobrý nápad pre čo najstručnejšie informovanie tých - pre koho je to niečo nové.
Chválim. :palecnahoru: :roll: ;)
Dobré je tiež prečítať si nasledovné:
http://www.fapoff.cz/priroda_a_fap

PS: Ceny pre rok 2010 sú výrazne lepšie...teraz mi je to ľúto - že som platil viac. :cry:
Ale čo už... :idea: :shock: 8-) :roll:


Typ auta: Ford Focus | Typ motoru: naftový | Výkon motoru v kW: 80 | Rok výroby: 2005 |
Nahoru
Dolů
 Profil  
 

Re: Vše o DPF (Filtr pevných částic) Focus II a C-MAX
sdílet
PříspěvekNapsal: pátek 03. srpen 2012, 12:33 
KAčátko
KAčátko
Offline
viac ako 2 týždne

Příspěvky: 30
Karma: 0
Mám cmax 1,6 tdci 66kw.Poslední dobou pozoruji, že mi přibívá olej,aspoň podle měrky.Dle VIN nemá PDF.Fridex se neztrácí.Tak připadá asi v úvahu jedině nafta.Nemáte nějaké zkušenosti jak to zjistit.


Typ auta: Ford C-max | Typ motoru: naftový | Výkon motoru v kW: 66 | Rok výroby: 2006 |
Nahoru
Dolů
 Profil  
 

Re: Vše o DPF (Filtr pevných částic) Focus II a C-MAX
sdílet
PříspěvekNapsal: pátek 03. srpen 2012, 12:37 
Ford-club devoted
Ford-club devoted
Člen klubu
Uživatelský avatar
Offline
menej ako 8 hodín

Příspěvky: 11179
Bydliště: čáslavsko
Karma: 886
Kdyby to tak bylo, musela by zákonitě stoupnout spotřeba nafty....

_________________
Obrázek
Obrázek
FOCUS - Red Pepper GALERIE
KA - Deep Rosso GALERIE


Typ auta: Ford Focus | Typ motoru: benzínový | Výkon motoru v kW: 74 | Rok výroby: 1999 |
Nahoru
Dolů
 Profil  
 

Re: Vše o DPF (Filtr pevných částic) Focus II a C-MAX
sdílet
PříspěvekNapsal: neděle 05. srpen 2012, 20:55 
KAčátko
KAčátko
Offline
viac ako 2 týždne

Příspěvky: 30
Karma: 0
spotřeba neroste


Typ auta: Ford C-max | Typ motoru: naftový | Výkon motoru v kW: 66 | Rok výroby: 2006 |
Nahoru
Dolů
 Profil  
 

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 6 ] 

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Style by phpBB3 styles, zdrowie alveo
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
Karma functions powered by Karma MOD © 2007, 2009 m157y